. Ma Gedeon napja van.
Csalók a Facebookon!
2015-10-24 10:56:06
Csalók a Facebookon!

Csalók a Facebookon!

Bűnözők hirdetnek a Facebookon, emberek ezreit becsapva és megkárosítva. Vajon mit szól mindehhez a NAV a RENDŐRSÉG, és a FOGYASZTÓVÉDELEM? Mit tesznek azért, hogy megtalálják a szélhámosokat? Lesz e felelősségre vonás?

 

A Facebook oldalon kb. 1 hónapja naponta többször megjelenik ez a hirdetés:

 

 

A hirdetésre kattintva egy olyan oldalra jutunk, ahol egy orrplasztikai műtétet helyettesítő terméket kínálnak 100 %-os visszafizetési garanciával.

 A csalók szakemberi ajánlást is kreáltak az oldalon:

 

 

Egy Karpov Oleg nevű plasztikai sebész ajánlja hatásos szöveggel  a terméket, azonban ha a google-ben beírjuk az orvos nevét és angolul, hogy plasztikai sebész, akkor kiderül, hogy ilyen orvos nem is létezik.

 

Nem is létezhet, mert valójában a hirdetett termék a horkolás nélküli, egészséges alváshoz nyújthat segítséget, és semmit nem ér annak, aki orrplasztika helyetti orrkorrekcióra veszi meg. Egy vagy több csaló, tudatosan létrehozott egy weboldalt hogy azzal szerezzen pénzt, hogy becsapja a naiv, tudatlan, hiú embereket, akik szeretnének 12 ezer forintért egy szebb orrot.

 

Bár van, aki nem hiúságból döntött a termék megvásárlása mellett, hanem koraszülött, kamasszá cseperedett gyermekén szerette volna drasztikus és drága plasztikázás helyett, a koraszülöttek jellegzetesen eltorzult orrát szabályosabbá formálni.

 

A weboldalon a kapcsolat menüben washingtoni céget látunk címmel, telefonszám nincs, csupán éjjel nappal rendelkezésre állást ígérnek online ügyfélszolgálatukon.

 

A terméket megrendelve nagyon gyorsan - 1-2 napon belül - egy futárszolgálat kézbesíti, nekik kell készpénzzel fizetni az átvételkor átadott borítékért. A borítékon nincs a feladó címe feltüntetve és a borítékban a terméken kívül semmilyen számla vagy más dokumentum nincsen, amelyből meg lehetne tudni, hogy ki az, aki ezt a terméket árulja. A termék dobozán található leírást pedig gondosan eltüntetik, egy ráragasztott  hamis használati magyar utasítással, ami az eszköz  használatának leírásával, az orr helyes formálásáról tájékoztat.

 

A reklamáló e-mail-ekre először válaszolnak, hogy: reklamációját továbbítottuk az illetékesnek, aki hamarosan fel fogja venni Önnel a kapcsolatot”, majd írnak még egyszer, hogy a termék importálójának, és forgalmazójának a székhelye az USA-ban van,  ezért a pénz visszafizetése akár 10 napot is igénybe vehet. Majd amikor letelik a 10 nap és az ügyfél ismét kérdez, már visszajön az összes levele azzal az üzenettel, hogy az kézbesíthetetlen. Feltehetően a reklamáló ügyfelek e-mailcímeit blokkoltatják a levelező rendszerükkel.

 

A futárszolgálat. ügyfélszolgálatán  bemutatkozó ügyfélszolgálatos azt állítja, hogy csak e-mail kapcsolata van a megrendelővel. A futárszolgálatos cég ügyvezetője  megerősíti a tájékoztatást, miszerint egy külföldii céggel állnak kapcsolatban, de kizárólag e-mail-ben kommunikálnak velük.

 

Kérdésünk az ügyvezetőhöz:

  1. Megadná a külföldi cég adatait?
  2. Miért nincs az általuk címzett küldeményen feltüntetve a feladó neve és címe, és szabályos-e, hogy a borítékban nincs számla?
  3. Tervezi e továbbra is a megrendeléseket teljesíteni, miután tudomására jutott, hogy hamis terméket szállít csalók megbízásából?

 Válaszok:

  1. Partnerünkkel kötött szerződésünkben szerepel, hogy kártérítési felelősség terhel minket az üzleti titok tekintetében és adatokat sem adhatunk ki a megbízóról.
  2. Hogy mi van a csomagban nem tudjuk, lezárt csomagot kézbesítünk, amelyre a megbízó kérésének megfelelően tüntetjük fel a feladó adatait.
  3. Addig nem függeszthetem fel a szerződésben vállalt kötelezettségeinket amíg hatósági jelzés nem érkezik arra, hogy a küldemény nem felel meg a jogszabályoknak. ha ez megtörténik azonnali hatállyal  felfüggesztjük a szállítást.

A futárcég tehát változatlanul teljesíti fogja megrendelőjének a szállítást, kérdés, hogy mennyire lesz gyors a hatóság, hogy ezt hivatalosan  leállítsa és addig még hány embert sikerül megkárosítani?


A kütyübazár weboldalon is hirdetik a terméket  Itt egy videóra is rá lehet kattintani, amely teljesen friss: 2015. október 09-én tették fel.  Az angol nyelvű rövid reklámfilmből egyértelműen kiderül, hogy minden csalás, az orrkorrekció facebookos reklámja is, hiszen a kütyü maximum a horkolás ellen használható. 

 

Sajnos kütyüs oldali e-mail címen és a kütyübazár facebook oldalán is lényegében eredménytelen az érdeklődés, holott itt kifejezetten megkérdezik, hogy akarsz e a termék viszonteladója lenni, mert ha igen akkor  „Kérj egyedi árajánlatot az e-mailcímükre írva.  info@kutyubazar.hu”.

Válaszuk mindössze ennyi: Nálunk a termékre természetesen van visszafizetési garancia, ....... attól a cégtől kellene érdeklődnie, ahonnan a termék vásárolva lett."

 

Ez akár azt is jelentheti, hogy a külföldi cég magyar személyeken, cégeken keresztül keres viszonteladókat, akiknek ilyen módon érdekorientált, közvetítő szerepük keletkezik a hamis termék magyarországi terjesztésének tekintetében.

 

A eredeti oldalon ahol a vásárlói véleményeket lehetett olvasni, természetesen kamu hozzászólások találhatók, a valódi hozzászólásokat – melyekből kiderülne, hogy a termék használhatatlan és a pénzt nem adják vissza a garanciavállalás ellenére - az oldal nem engedi feltölteni vagy nem jelenteti meg.

 

A Facebookon nincs felület, amelyen a hazug hirdetést feladó személyéről lehetne érdeklődni, így nem tehet mást a károsult, minthogy megteszi a szükséges feljelentést a rendőrségen, bejelentést, a NAV-nál  és a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál panaszt tesz, hogy legalább másokat ne csaphassanak be.

 

A bűnöző/k nagy értékű haszonszerzés érdekében megtévesztéssel csalnak, szándékosan becsapják a hiszékeny vásárlókat, kárt okozva nekik, valamint egyértelműen adót csalnak. A termék a hirdetett használatra alkalmatlan, nyilvánvaló, hogy a cél az emberek tudatos megtévesztése annak érdekében, hogy másokat megkárosítva tehetős haszonra tegyenek szert.


A magyar viszonteladók haszna nem kevés, mivel a terméket 11.780 Ft helyett,  0,65 dollárért meg lehet rendelni az aliexpressen,  vagyis kb. 150 ft a valós ára, bár tény, hogy itt sem a horkolás megszüntetésére, hanem a női orr kiegyenesítésére reklámozzák.


Az ügyben a fel- ill. bejelentést már megkapta a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ, Pest Megyei Rendőr-főkapitányság,  a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az Európai fogyasztóközpont és a NAV.

 

Józan paraszti ésszel,  formális logika alapján a megoldás  végtelenül egyszerűnek tűnik. A futárszolgálat és a Facebook is kötelezhető a szállítást és hirdetést megrendelő személy adatainak és a magyar viszonteladók kiadására, akik felelősségre vonhatók.

 

Választ várva, feltesszük a kérdést nevezett hatóságoknak: A vázolt vagy hasonló esetekben konkrétan mit tesznek az ismeretlen tettesek felkutatására és felelősségre vonására?  


A NAV sajtó válasza:


"A NAV az interneten hirdető vállalkozások esetében is vizsgálja az adózással kapcsolatos kötelezettségek teljesítését. Próbavásárlással ellenőrzi a szabályos számla-, illetve nyugtaadást, nyomon követi az adóbevallásokat, adófizetéseket. Ezen felül, a költségvetési bevételekre kockázatot jelentő tényezők függvényében további, célzott ellenőrzéseket tart az adott kereskedőnél, szolgáltatónál, és, ha szükséges annak partnereinél is. A NAV vizsgálja a forgalmazott áruk eredetét, az alkalmazottak bejelentését, az adózási szabályok betartását. A NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmény gyanúja esetén a NAV pénzügyi nyomozói büntetőeljárást indítanak. Amennyiben a NAV rendelkezésére álló eszközök nem vezetnek eredményre a felelősök felkutatásában, akkor a társhatóságok segítségével járnak az ügy végére a NAV munkatársai. Ha pedig más hatóságra tartozó szabálysértést, bűncselekményt észlelnek, értesítik az illetékes hatóságot."

 

 ORFK Kommunikációs Szolgálat válasza:


Amennyiben a kérdésben megjelölt tárgyban feljelentés érkezik a rendőrséghez, mint minden feljelentés esetében, elsődlegesen vizsgálandó, hogy felmerül-e valamilyen bűncselekmény megalapozott gyanúja. Abban az esetben, ha bűncselekmény gyanúja a feljelentés adatai alapján megállapítható, a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban: Be.) 170. § alapján nyomozás elrendelésére kerül sor. Ha a feljelentés adatai alapján nem lehet megnyugtatóan állást foglalni abban, hogy bűncselekmény gyanúja megállapítható vagy kizárható, a nyomozó hatóság a Be. 172/A § alapján feljelentés kiegészítést rendel el, melynek során a bűncselekmény gyanújának fennállásával vagy kizárásával kapcsolatban a nyomozó hatóság adatokat gyűjthet, meghallgatásokat végezhet.

A nyomozó hatóságok kötelessége az adott történeti tényállás megfelelő tisztázása.

Ennek érdekében a Be-ben szabályozott bizonyítási eljárást lefolytatják, melynek során eljárási cselekményeket (feljelentő meghallgatása, tanúkihallgatás, szakvélemények beszerzése) végeznek.

Amennyiben a lefolytatott nyomozás adatai alapján a csalás bűncselekményének megvalósulása bizonyított, a nyomozást vádemelési javaslattal zárják le. Ha a beszerzett adatok alapján nem állapítható meg bűncselekmény elkövetése, és az eljárás további folytatásától sem várható eredmény a nyomozást a Be. 190. § (1) bekezdésének b) pontja alapján megszüntetik.

A Be. 188. § (1) bekezdés c) pontja alapján a nyomozás felfüggesztésre kerül, amennyiben az elkövető kiléte a nyomozás során nem volt megállapítható. Abban az esetben, ha az elkövető személyére utaló újabb adat birtokába jut, a nyomozást folytatja a nyomozó hatóság.

 A rendőrség felhívja az állampolgárok figyelmét arra, hogy fokozott figyelemmel járjanak el az interneten történő fogyasztói cikkek vásárlásakor, adott esetben a termék megvétele előtt konzultáljanak szakemberrel annak hatékonyságát illetően.

 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Kommunikációs Osztálya:


A felvetett témakörben a fogyasztóvédelmi hatóság azt vizsgálhatja, hogy az ilyen típusú reklámokkal, kereskedelemmel megvalósít-e a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot. Tisztességtelen az a kereskedelmi gyakorlat, amely érzékelhetően rontja a fogyasztó lehetőségét az áruval kapcsolatos, a szükséges információk birtokában meghozott tájékozott döntésre, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti (pl.: a termék megvásárlására), amelyet egyébként nem hozott volna meg. Ha valaki ilyen esettel találkozik, a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi egységeihez fordulhat eljárás érdekében.

 

Az illetékes hatóság megvizsgálja, hogy történt-e szabálysértés, és ha bebizonyosodik, hogy a vállalkozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát megsértette, úgy a hatóság megteszi a szükséges lépéseket. Ha az ellenőrzés során úgy ítéli meg, hogy a gyakorlat alkalmas arra hogy a gazdasági versenyt is befolyásolja, vagy felmerül a bűncselekmény gyanúja, úgy az ügyet átteszi a hatáskörrel rendelkező szervekhez.

 

Az effajta tevékenységekkel egyre gyakrabban találkozhatunk az interneten is, ráadásul nem ritka, csak később derül ki, hogy külföldi cégtől vásároltunk.  Sokszor a megrendelés elküldése után éri a vásárlókat az első meglepetés, amikor az esetek jó részében csak a kiszállított termékhez kapott számláról derül ki, hogy külföldi (sokszor EU-n kívüli) székhelyű cég van feltüntetve eladóként. Ez megnehezítheti a panaszunk ügyintézését. Különösen fontos ezért, hogy vásárlás előtt tájékozódjon a fogyasztó a vállalkozás elérhetőségeiről, létezéséről. Amennyiben EU-s tagállamban, illetve Norvégiában vagy Izlandon székhellyel rendelkező vállalkozástól vásárolt termékkel vagy szolgáltatással összefüggésben merül fel probléma, a fogyasztó fordulhat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központhoz is segítségért.

 

Végül, de nem utolsó sorban kiemelt szerepe van ebben a témában is a tudatos fogyasztói hozzáállásnak. Járjanak el körültekintően, mielőtt ilyen és ehhez hasonló termékeket megrendelnek. Óvakodjanak a „csodaszerektől”, a „csodás” változást hozó termékektől. Sokszor elég pár kattintás az interneten ahhoz, hogy meggyőződjenek a hirdetés valóságtartalmáról, az abban ígért és várt eredmény valószerűtlenségéről.

 


Utoljára frissítve: 2015-11-04 16:13:47

További híreink
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben
Már református értelmiségiek is követelik Balog Zoltán lemondását
Református értelmiségiek, köztük egyetemi tanárok, lelkészek, fordítók és költők, nyílt levélben követelik Balog Zoltán lemondását, komoly visszaélések miatt vádolva őt a...
2024-03-22 12:57:56, Hírek, Fókuszban Bővebben
A legfontosabb jogaink munkavállalóként – Jobb tisztában lenni velük!
Sajnos gyakran hallani rémhíreket főnökök garázdálkodásáról, ahogy pokollá teszik a munkavállalók életét. Bármennyire is szükségünk van a munkára, téves gondolat, hogy mi...
2024-03-21 16:49:25, Hírek, Fókuszban Bővebben
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Hetek óta téma a sajtóban, hogy kivel és pontosan miről tárgyalt Magyar Péter, Varga Judit volt férje a Karmel...
Bővebben >>